יצירת קשר

מעוניינים בפינוי פסולת? השאירו פרטים או התקשרו: 050-9695722

תחנת מעבר לפסולת

במאמר זה נסביר איזה תהליך מתרחש בתחנות מעבר לפסולת, כיצד מפרידים פסולת ומה קורה כאשר מדובר בפסולת שלא ניתן להעביר באופן רגיל. 

זקוקים לשירותי פינוי פסולת לתחנת מעבר לפסולת? צרו איתנו קשר ונשמח לעזור.

הקדמה

רוב האשפה שטרחנו להפריד מגיעה לתחנות מעבר לפסולת. תחנת מעבר לפסולת היא מעין נקודת עצירה באמצע שבה ממינים את הפסולת ומחליטים אם להעביר אותה למרכז מחזור שם ימחזרו אותה לפסולת חדשה, או יעבירו אותה לאחד ממרכזי ההטמנה בארץ.

כמה תחנות מעבר לפסולת יש בישראל?

על פי הספירה האחרונה של מאגר המידע הממשלתי יש לא פחות מ-79 תחנות מעבר לפסולת. חלקן מופעלות על ידי חברות פרטיות וחלקן על ידי הרשויות המקומיות.

על פי חוק "הגנת הסביבה (פליטות והעברות לסביבה – חובות דיווח ומרשם)", כל תחנה חייבת לדווח למשרד לאיכות הסביבה על כמות הפסולת שהתקבלה בתחנה בכל שנה, מה הייתה צריכת המים והאנרגיה ופרטים נוספים.

תחנת מעבר שלא פועלת על פי התקנות מסכנת את הסביבה ועשויה לגרום למפגעים סביבתיים חמורים, ולספוג קנסות כבדים. לדוגמה,  בפברואר 2023 בית המשפט המחוזי בלוד קנס חברה שהפעילה שתי תחנות מעבר עקב עבירה על החוק וזיהום חמור של הסביבה.

מעבר לכך ולמרבה הצער, ישנן גם תחנות מעבר ותחנות הטמנה פיראטיות שהמשרד להגנת הסביבה ("המשטרה הירוקה") והמשטרה הארצית מנסות "לדוג" אותן ולתפוס את האחראים להפעלתן.

איך מתבצעת הפרדת פסולת בתחנות המעבר? (דוגמאות)

הפרדה ופינוי של זכוכית

בקבוקי הזכוכית מהפח הסגול עוברות למשאיות הנוסעות לתחנת המעבר. מכיוון שהמעבר מתבצע באמצעות כף גדולה, לרוב נשארות זכוכיות על הרצפה אותן יש לאסוף בזהירות באופן ידני. הקצב הממוצע הוא בערך 12 קילו ביום. כדי לחסוך בזמן ודלק, בדרך כלל מעבירים את הזכוכית שאפשר למחזר לתחנת המחזור רק פעם בשבוע.

הפרדה ופינוי של קרטונים ועץ

לפני שאפשר לפנות קרטונים או עץ לאתר המחזור, בדרך כלל דוחסים אותם באמצעות מכבש קרטונים או דחסן קוביות לעץ שהופך אותו בחזרה לשבבי עץ (אותם קל לעבד).

אם אנחנו מדברים על מכבש קרטונים, שני סוגי המדחסים העיקריים הם הידראולי ומכני. דחסן הידראולי מתאים לכל סוגי הקרטונים, אך הוא יקר, ואילו הדחסן המכני מתאים לקרטונים רכים ודקים בלבד, אך המחיר שלו זול יחסית.

בעוד עסקים שמייצרים הרבה פסולת קרטונים בדרך כלל עושים שימוש במכבש ויכולים להעביר אותו ישירות לאתר המחזור, את הקרטונים שאנחנו כאנשים פרטיים זורקים למכלי המחזור הגדולים בדרך כלל דוחסים בתחנות המעבר.

הפרדת מתכות בתחנות מעבר

מכיוון שכל מתכת ממוחזרת למוצרים אחרים, הפרדת פסולת מתכת בתחנות המעבר נעשית בכמה דרכים:

1.מתכות צבועות או כאלו שיש עליהן שאריות של חומרים אחרים מפרידים בתחנת המעבר באמצעות תהליכים כימים.

2.אם רוצים להפריד בין פסולת יבשה למתכות משתמשים בגלגלת גדולה שהיא למעשה מגנט. המגנט יכול גם לשמש להפרדת מתכות שונות על פי המשקל הסגולי של כל מתכת.

פינוי פסולת מיוחדת

 כאשר מדובר על פסולת רעילה כגון פסולת רפואית או פסולת מפעלים שדורשת שינוע מיוחד. החוק במדינת ישראל מפריד בין פסולת בכמות גדולה שבדרך כלל מפונה ישירות לאתר המחזור ובין פסולת קטנה שמפונה לתחנת מעבר.

כמו כן יש מספר תנאים להפעלת תחנת מעבר שכזו:

  • היא אינה יכולה לטפל בפסולת נפיצה או רדיו-אקטיבית
  • היא חייבת להיות ממוקמת באזור תעשיה
  • ניתן לערבב אך ורק סוגי פסולת מיצרנים קטנים
  • התחנה חייבת להיות מאובטחת ומחוברת למוקד שמירה אם מדובר בחומרים בסיווג המחמיר ביותר (A)
  • מיון הפסולת יעשה על ידי כימאי בלבד

לעיתים מפנים פסולת מסוכנת ישירות לאתר הטמנה כשמדלגים על תחנות המעבר באמצעות משאיות מיוחדות. על המשאיות מסמנים באופן ברור אילו חומרים נמצאים בתוכן (למקרה של חס וחלילה תאונה) והן חייבות לקבל אישור למסלול הספציפי שהן עוברות מהרשויות.

לסיכום

  • מרבית הפסולת אותה אנחנו מפרידים עוברת דרך תחנת מעבר לפסולת ושם היא מחולקת למחזור או הטמנה לפני שתגיע ליעד הסופי
  • החוק קובע תנאים שונים לגבי הפעלה של תחנות מעבר כגון חובת דיווח ותקנות אחרות שמטרתן למנוע פגיעה בסביבה
  • פסולת מסוכנת עשויה להגיע ישירות לאתר הטמנה

 

זקוקים לשירותי שינוע ופינוי לתחנות מעבר לפסולת? חברת "פינוי פסולת" פועלת כ-35 שנים ותשמח לספק לכם את השירות במחירים הוגנים. צרו איתנו קשר בטלפון 050-9695722 או השתמשו בטופס צור קשר.

מה היה לנו עד עכשיו?

אודות כותב המאמר מאור

מומחה בפתרון בעיות ובפינוי פסולת במגוון רחב של שירותים בכל רחבי הארץ. כבר מעל 35 שנים שאנו מתעסקים בפינוי פסולת, המוטו שמוביל אותנו הוא "שירות אופטימלי במחיר מינימאלי", צרו עימנו קשר עוד היום לקבלת פרטים :)

שלח הודעה
שלח ווצאפ :)
היי כאן הווצאפ שלנו.
יש לך שאלה על פינוי פסולת?
נשמח לענות :)